Thursday, April 14, 2016

Social Media freak

Hidup dalam zaman laman social ni engko kena pandai mainkan peranan ikut tempat.
Contohnya bila kat facebook, engko kena berperwatakan baik, bercakap sopan dan mengiyakan je apa orang cakap. Di twitter pulak engko boleh terkinja2 macam anjing, maki orang tak tentu fasal dan lepaskan geram dekat followers.

Aku hairan segelintir pengguna media social yang terlalu obses ni. Sebenarnya kat mana pon kita, eloknya kita jadi diri kita sendiri. Apa lancau nak kena ikut telunjuk orang lain ye dak?
Dan aku hairan juga kat facebook, penggunanya terlalu sempit akal dan buntu pemikiran sampaikan segala apa yang orang cakap dia nak percaya bulat2.

Gampang.

Wani, 23 tahun. Tweetfamous.
Dia membabikan seorang kawan dia yang berbangsa cina secara gurau kasar. Kawan dia ketawa dan mereka berdua happy dapat bergurau sesama sendiri.

Pap!! Paparazzi facebook jumpa, print skrin. Dan sebarkan kat facebook dengan caption. "Tengok orang melayu ni rasis, dia mengatakan Babi adalah Cina. Effectnya. Semua comment kat facebook akan jadi seperti "bodoh punya orang, tak guna melayu rasis, ahh cina mmg makan babi apa nak heran" dan beberap lagi komen bergambar yang acah cool.

Lancau.

Engko boleh je jadikan media social tu permainan. Tapi engko sibuk nak jadikan ia sebahagian dari hidup engko. Engko sama media social engko boleh pergi mati.


No comments: