Thursday, November 15, 2012

Zouk!

Last gua pergi zoo adalah tahun lepas. Maksodnya gua dah skip 11bulan daripada menziarahi haiwan-haiwan di dalam zoo johor.

Balik daripada lunch kat Rahmat kampong pasir putih, gua rasa tepu. Tepu tu rasa dia macam kosong.
Kosong.. Kosong..
Rasa kosong ni tak sedap. Tak sesedap rasa sotong, ataupon lontong.

Kebetulan hari ini maal hijrah. Semua budak cuti. Semua pusat hiburan cuti, rumah urut je yg gua rasa mungkin masih beroperasi. Jenis tak takot tuhan. Tak bimbang yakjud dan makjud.. Laknatullah betol.

Gua dan mijewww berhajat untok melawat zoo johor. Gua intrested. Gua dah dapat bayangkan betapa banyak bubis yang akan terlanggar di triceps gua ni. Maklom la cuti sekolah. Lagipon dengor2 zoo johor dah renovate.

Sesampai di zoo johor. Gua rasa hampa. Bukan hampa sebab tak ramai makwe, tapi hampa dengan kebinatangan kakitangan zoo tersebut. Mana satu yang binatang ni? Yg dalam sangkar ke atau yang membela binatang dalam sangkar tersebot??

Burung unta,bulu pun dah tinggal sikit. Busuk. Nyawa-nyawa ikan. Dan dah tak kuat berlari

Monyet- sekali imbas dah macam timi. Tak terurus dan menggelibas. Macam kebulur pon ada.

Singa laut - mati

Buaya - masih dalam keadaan sama macam dulu. Mulut terngaga, mata sebelah buta. Rabun warna

Rakun - mati

Harimau - bulu dah mula gugur, keting nampak ramping, pun busuk kandangdia. Air minuman dia dah berkeladak. Jgn ckp nak minum,nak buat mandi pun silap2 hewan tu taknak.

Iguana - tinggal sekor je yg aku nampak.

Kura-kura - pebende masih bela kura-kura ni? Kura-kura kat istana garden pon ada!!

Angsa - ni kat kampong gua pon bersepah, tak payah la letak kat zoo.

Rusa - belah depan ada rusa, belah belakang pon ada lagi. Tukar la hewab lain. Antelope ke, illama ke, kibas ke. Boring tau tak!!

Gua pelik, apa yg zoo johor renovate. Yg gua nampak cuma signboard baru je, tu jek. Gajah dan kuda lansung gua tak nampak. Burung pon dah tinggal sikit. Gua tahu la bayaran masuk murah, silap-silap gaji pekerjanpon murah. Tapi jaga la haiwan tu elok-elok. Kalau rasa tak boleh jaga, lepaskan. Tengok macam timi tu, masa kat zoo tak terjaga, bila dilepaskn lama kelamaan dia pandai la sesuaikan diri hidup di ibu kota.

Baru gua perasan, Jahanam juga logo Zoo Johor ni. Ada rupa macam rusa, ada nampak macam lipas. hai entah la. Boleh kreatif sikit tak?

No comments: