Monday, January 14, 2013

Khurafat

Masa tu tahun 2008. gua masih kapel dengan makwe lama. masa tu, bibit-bibit bahagia ni memang senentiasa ada menyinari hidup kami berdua.
Mak makwe lama aku ni sakit, ada masalah mata. Dan mengikut kata orang-orang sekeliling, sakit mata yang makcik tu alami bukan sakit mata biasa. ia mungkin ada kene mengena dengan alam ghaib..

meremang bulu roma.

Gua hantar mak makwe lama gua ni ke Bandar baru uda. kat area padi malinja tu orang cakap ada sorang Pakcik bangsa indonesia yang pandai berubat. Dah ramai orang berubat dengan dia. 
Masa gua hantar mak kepada makwe lama gua tu, Gua perati anak mata dia. memang lain macam. gua pun hairan jenama kanta lekap apa yang pakcik ni pakai sampaikan gua rasa anak mata dia kemerah-merahan.

Bulu roma gua meremang, kali ini diikuti dengan bulu pra matang yang berada diantara pangkal peha dan punggung.

Pakcik tu beritahu mak kepada makwe lama gua ni , yang ada sesuatu yang menutup rongga mata dia. Gua dah mula cuak. Gua pun hantar mak kepada makwe lama gua tu balik. Keesokan harinya, pakcik mengurut itu pun datang kerumah untuk sesi rawatan kedua. Masa yang diambil kira-kira 2jam. tak tahu dia buat apa dengan mak kepada makwe lama gua tu. gua duduk depan rumah hanyalah berbicara tentang cinta sambil merenung bintang dan buruj. tak tahu apa yang mereka buat di dalam.

Selesai sesi rawatan, gua dan makwe lama gua ditugaskan untuk membawa pakcik itu pulang. Dalam perjalanan, pakcik itu mengajak gua minum sama. Sambil-sambil minum dia terangkan serba sedikit tentang rahsia tarikh lahir dengan nama penuh.

Makwe lama gua nama dia panjang. Pakcik tu cakap makwe lama gua ni sukar membuat pilihan, dan kadangkala pilihannya kurang tepat. Gua pulak dikatakan terlalu loyal hingga tergadai harta benda.
Gua perasan, ada yang betulnya pakcik tu cakap. gua rilek lagi, gua mintak waiter tambah lagi secawan alicafe. cerita dia dah makin sedap.

Berdasarkan tarikh lahir pula, makwe lama gua dikatakan tidak mempunyai ramai rakan, dan mudah untuk maju, Gua pula dikatakan terlalu ramai rakan, dan ada dikalangan rakan ini akan menyusahkan hidup gua sendiri! 
Gua sedut ali cafe pelan-pelan, gua bilas dengan marlboro softpack.
Tak lama kemudian, gua pun menghantar pakcik itu kerumahnya..

Hari ni 2013. gua teringat sikit kata-kata pakcik tu. ada betulnya juga.
gua rasa sejak 2008 sampai harini, dah berapa orang kawan yang gua terima dia sebagai kawan, namun berubah menjadi tidak kawan. aku harap, satu hari nanti kita masih boleh berkawan semula.

Apapun sebagai seorang islam, kita tidak patut percaya benda-benda khurafat. Tapi benda yang gua cerita pun takde la khurafat mana. engko makan estacy lepas tu layan tectonic lagi khurafat rasanya.



No comments: