Monday, December 17, 2012

Aq dan Dy

Dalam prasarana dan arus kemodenan sejagat. Masih ada lagi orang yang mengaku urban dengan bahasa keparat-keparat.
Gua berkenalan dengan seorang lelaki pariah biasa, Yusuff nama dia.
Berkenalan dalam laman sosial, tak pernah tengok muka, tak pernah tegur sapa. kirenye kalau gua selisih dengan dia tepi jalan pon gua susah nak detect nama.
Yusuff meminta no telefon.. Minggu depan dia nak turun Jb naik kereta api dari kolumpo.
teguh iman dia ni! jaoh kot Kolumpo dengan johor naik kereta api woi!!
Gua kasi no telefon.

Selang 3minit, Yusuff sms gua.
"cubi, ini no aq tau. pepewhal Sms aq no ni."

Tekak gua dah mula kembang. Gua tak tahu nak reply apa.
gua harap pabila dia berjumpa gua nanti, dia takkan sebut aku tu "akiu" ataupun "AQ'". Cilake.
Sebenarnya dari tahun 2006 masa gua kat kampong lagi dah mula trend berbahasa mentel ni. Gua lebih suka menyebut mentel sebab tujuan utama sesiapa yang menggunakan bahasa ini adalah untuk tambah point comel dalam diri.

Keesokkan harinya, gua memandu sendirian. Memang normal bagi seorang lelaki memandu sambil bakar rokok. kadang-kadang sambil makan. mana yang sempat. Kali ini gua memandu dengan tangan sebelah keluar sikit dari tepi tingkap. Nampak macam gagah betul, disusuli angin kuat menerbangkan rambut. betul-betul macam iklan syamphoo.

Yusuff menelefon gua, Dia dah sampai KTM kempas.
Gua lincah pergi Kempas.
Gua nampak seorang lelaki tinggi lampai pakai baju Emerica dengan Snapback.
Dia start sapa gua "Der, thnk q eh amek aq,kejap giw aq belanja kau makan"

Gua tergelak kecik. Memang sah dia akan cakap pelat Q. tapi dia ni original bukan buat buat. Rupanya Yusuff ni suara dia sengau sikit. Memang keturunan. bukan buat-buat. patut la dia tulis aq,dy,niew niew.
Seharian tu gua tak tahan ketawa sebab dia tak pandai sebut perkataan "susah". bila dia sebut susah dia akan jadi shiewshah. Yusuff. yusuff..


2 comments:

Jurnal Murahan said...

Kahkahkah celake betul, agak zalim pos kali ni haha

Anonymous said...

Kekekekke