Tuesday, March 19, 2013

asot

Majoriti kengkawan terdekat aku mempunyai 2 scene yang berbeza. Kalau dia tak kaki suka clubbing atau trance, dia mesti kaki gigs and concert. ada sebahagiannya pula memang party boys tapi still layan gigs or concert. Bergantung pada minat masing-masing la kan. Memang aku seronok hidup dalam karektor manusia yang berbeza-beza. banyak dapat belajor tau!

Ini berkaitan A.S.O.T (A Sound Of Trance)

Rata-rata yang pergi semua cakapa event ni terbaik! Mau taknya, banyak-banyak negara, malaysia dipilih menjadi negara rasmi untuk menjayakan ASOT kali ke 600 ni!! Gilebabeng, Lollapalooza pun aku rasa tak sampai ke tahap ni. Woodstock pon tak capai lagi rasanya. Jadi ini membuktikan bahawa scene trance lebih masyuk dari scene rock dunia. kah kah kah.

Apa yang buat aku hairan, dan aku rasa sedikit muskil. pasal event ASOT ni. Aku baru dapat berita dari kengkawan yang pergi, dalam event ASOT ni dan mengorbankan 17 nyawa 5 koma. WTF. ini event bunuh membunuh ke? Aku mulanya naik marah dengan berita ni. Mau taknya, orang nak have fun, apasal sampai ada orang terbunuh? Po tak percaya pasal rumurs ni. aku pulak percaya tak percaya je. sebab scene ni bukan scene aku. aku tak tau apa-apa. aku cuma dengar cerita je.

Aku pernah pegi gig Black metal zaman aku remaja dulu. Memang ganas macam setan gig tu. Seram betul bila aku tengokkan gelagat sorang-sorang. Ganas, seram, dan menakutkan. Tapi takde pon orang mati??

ASOT ni merangkul jumlah crowd paling banyak kat malaysia ni. Lebih kurang 30k. Jadi kemungkinan besar  kematian disebabkan pil khayal, minuman keras, ataupun dadah yang berlebihan, ataupun disebabkan terlalu sesak dan padat kat kawasan tu. tapi yang nyatanya, rata-rata kat situ memang dalam keadaan separa normal. maybe itu fun cara dia.

Yang aku hairan, event sebesar tu yang mendapat sponsor yang maha hebat, dengan DJ yang maha power dan sound system yang maha mantap. tetapi pada pergi badan bantuan dan kecemasan yang maha ramai? at least, mungkin boleh membantu sikit dalam kesesakan orang ramai tu pelbagai jenis bantuan. Mana pegi badan yang bertanggungjawap bagi memastikan event berjalan lancar? masa bentang kertas kerja dan buat sesuatu event tu takde ke satu perihal bab Keselematan?

yang aku lagi hairan dan hairan lagi. event trance 30k tu cuma melibatkan satu trak polis dan satu van ambulance.
Nice.




Nice.

1 comment:

Anonymous said...

smack smack smack smack smack smack pop pop pop pop