Wednesday, September 11, 2013

Sigma

Result from Sigma 24-70mm f2.8 DG HSM 
Sekadar contoh ketajaman lens.

Aku takde lens nak pakai untuk wedding. Ni je lens yang termampu aku pakai. Kalau takde lens ni, memang takde wedding. Kalau takde wedding makan hutan piutang bertokok tambah la jadinya. Susah jadi melayu ni, hidup bergelumang dengan hutang je sampai mati. No, gambar diatas bukan lens yang aku cakap. itu Lens Canon 35mm. Takde kena mengena dengan sigma.

Aku tak review apa-apa pon pasal lens ni,cuma bila dah guna aku rasa saja je nak review.
So inilah hasilnya. Gambar diatas adalah dari Slashgear.com . Dia test Sigma 24-70mm @ 24mm f2.8. Kalau kau zoom memang nampak gambar dia ada effect "blur" sikit pada center. Berbeza kalau kau pacak Nikon 24-70mm Nano. Benda ni buat hati aku tak sedap.

Aku ni teliti sikit dalam pemilihan dan penggunaan barang. Kalau barang tu tak menepati citarasa aku even kalau orang lain tengok dia akan cakap "ok lah tu". aku memang takkan pakai lama.
Lens ni sharp dia kat F4. F2.8 dia kau tak payah nak test memang ikut nasib. Kadang sedap, kadang tak sedap. 

Dan harini baru aku terbaca review ni.

"On our FX test camera, the lens did not really show impressive performance, however on DX the results are a lot more solid and convincing.
Center and border sharpness is generally very good, but there’s a visible drop in sharpness wide open and the extreme corners need smaller apertures to show good resolution."

Apalah makna 24mm kalau pacak kat body DX. Maksud aku kalau pakai DX baik pakai 17-50mm sigma ye tak?  tapi kelebihan dia ada kat situ rupanya:(

No comments: