Sunday, March 25, 2012

POTONG JAMBOL.

Sebenarnya gua agak awkward dengan kenduri potong jambul.
memang gua tak pernah potong jambul pun sejak dari kecil.
gua tengok gua ok je even gua tak potong jambul.
sebenarnya amalam memotong jambul ni ada kt kaum melayu je.
gua tak pasti dalam hadith atau mana2 ada ke tidak potong jambul ni.
tapi benda ni agak asing bagi gua.

Mira ajis mengajak gua untuk pergi kenduri potong jambul anak sedara belah bapak dia punya abang tiri punya adik.
memang panjang salasiah kekeluargaan dia.
bertempat di kampong puteri penat kat sempadan dari pekan kemunting nak ke warong saga.
ahh pedulikan tempat tu. lu tak perlu tahu la kt mana sebab gua pun tak tau alamat dia sebenarnya.

Gua banyak sangat ambil gambar wedding, jadi gua saje je nak test ambil gambar potong jambul.
tengok macamana pegi dia.
rupenye takde la lama sangat potong jambul ni. just ada bacaan yassin, doa dan alfatihah kepada yang tiada, lepas tu bayi tu dikendong dan dibawa pusing satu rumah.
pastu sanak saudara yang nak potong jambul bayi tu boleh potong la..
mula 2 gua pelik juga kenapa mesti kena letak minyak dalam mulut budak tu.
berkolestrol la bayi tu nanti.
tapi maybe memang ini amalam potong jambul tu agaknya.
kaedahnya senang, mana rambut yang panjang, rambut tu la yang di potong.
simple, settle.
gua tak tau kenapa mak gua tak penah potong jambul gua dari dulu.
selamat gua dah berkhatan.



kenduri potong jambul juga adalah langkah untuk mengerat kasih sayang suami isteri serta anak, serta memupuk sifat toleransi antara keluarga. semoga bahagia.

No comments: