Tuesday, August 27, 2013

Belanjawan 2014

2013 makin tamat tempoh.
Lagi 4 bulan je lagi.
Pejam celik pejam celik dah 4 bulan.
Jadi terlanjur aku terfikir ni, Baik aku senaraikan dulu wishlist untuk 2014.
At least disember 2013 takde la aku terkucar kacir nak reka.

Cort fretless Bass. Aku test kat indon guitar dia. Best macam syaitan. Barulah gua boleh bermain dengan Hellexist dengan jaya. 


Nikkor 28-70mm f2.8ED. Ecely aku taknak target 24-70mm F2.8 Nano. Sebab harga dia dabel. Dan aku rasa tak memerlukan sangat. sebab aku kaki wide angle. So kena cari satu fixed punya wide angle.

35mm memang stroke kegemaran!!! 35mm f1.4 Sigma ART series ni generasi paling latest, smooth focusing dengan body solid. Review cakap ni antara terbest 35mm ever! Kena beli satu untuk close up pengantin berbackgroundkan lalang.

Master of bokeh. 85mm memang aku memilih sikit. Sebab 85mm ni stroke dia sedap macam syaitan. Ni lens dah cukup panjang bagi aku. Sebab aku memang 100% bukan peminat zoom lens dan telephoto. Jadi ni last lens paling jauh yang aku nak dapatkan. Actually "D" series tak sehebat "G" series. Tapi kalau test dia punya low light, "D" series lagi champion.


Ini A12 ricoh. untuk mountkan dengan Leica atau M mount lens yang lain. Ecely series GXR memang banyak sensor. Mount ni pulak dia guna sensor yang sama dengan Leica M8.2. Tak mampu pakai leica, beli dia punya mount then pacak kat Ricoh GXR hari jadi.

Graplex Graphex speed graphic. Large Format camera with 4X5film back. Dah lama aku cari untuk lepaskan gian shoot large format. Cuma mungkin aku kena fikirkan tempat cuci yang akan cuci nanti.

Pocket wizard Flex TT5 memang sangat menyakinkan. Antara trigger yang paling bagus dengan harga yang paling pukimak punya mahal. Tapi dah nama pun wishlist. maka list je lah! Trigger ni takkan buat kau risau samaada flash kau menyala atau tak dari jarah jauh. Dan kau boleh adjust power tanpa pegi kat flash kau tu. Pawer kan?

Wide angle super ohsem ni didatangkan khas dengan Hood Mercury yang diperbuat daripada besi gunung berapi. Kau bayangkanlah betapa payah nak dapatkan besi gunung berapi ni? Voiglander Heliar 12mm f5.6 ni sebenarnya pengklimaks setiap penggila Wide angle. Ye, manual focus, tapi distance dia 2m. So buat apa nak fikir? Infiniti sudah, semua sharp.

Fisheye yang kena beli. Sebab aku suka shoot sukan lasak macam skateboard dan BMX. Selama ni aku shoot pakai lens pinjam dari jimbo. Mungkin kalau tak terangkat yang ni, aku akan amek Samyang 8mm. Tapi crop body la jadinya 6mp je. 6mp ok what!?

Set ni aku dah aim lama gila. Outdoor matahari terpacak pon dia lek lek kojek boleh simbah cahaya lagi. Battery dia tahan sehingga 200x High Boost. Ni keluaran lama ni. Tapi masih bermutu. Nak beli kat mana? Berdoalah yang ianya ada terjual dekat ebay.

Dan sekarang baru aku sedar semua wishlist aku ni merupakan barang kamera semata-mata.
Dan ini last Wishlist aku. Last ni!

Ye, tizz zaqyah. Amboi comelnye awak.


No comments: