Friday, February 10, 2017

Kakchom Hikers - Gunung Pulai

Mendaki bukanlah satu aktiviti kesukaan aku. Lebih-lebih lagi aku jenis orang yang tak suka kan benda-benda mistik (lagi2 dalam hutan), jadi memang aku elak utk melakukan aktiviti sebegini,

Walaubagaimanapun, seumur hidup aku, aku pernah panjat gunung dan bukit juga. Bukit pertama yg aku panjat / mendaki / berkhemah adalah Bukit Sisek di Kota Tinggi. Aku pernah update kat blog aku dulu, engko boleh klik sini.  Gunung kedua yang aku pernah (daki sahaja) adalah Gunung Arong.
Sudah la mendaki, dalam masa yang sama berlakon. Nampak.. punya la power  sambil mendaki dan berlakon ni. Bukan semua orang mampu lakukan k. Boleh klik sini untuk menonton. 

Namun begitu, bulan lepas aku cuba untuk mendaki Gunung Pulai buat kali pertama.

Gambar hiasan


Sejak mula mendaki Gunung Pulai, aku jadi seorang yang BERBEZA! Aku pon tak tahu kenapa tapi sejak kali pertama aku mendaki kat Gunung Pulai, aku terus jadi seronok dan gembira. Aku pun tak tahu apa punca, mungkin sebab selama ni aku mendaki dengan berpenat lelah, tapi sekarang aku boleh mendaki dengan tenang tanpa mengeloh. Ya, mungkin sebab aku dah start berlari, metabolisme aku dah start "bangun", 5KM mendaki gunung pulai bagi aku sama je macam aku berlari 10KM. Dah smooth untuk badan aku. Itu baru aku, yang lain-lain tu lagi selamba makan kacang sambil mendaki agaknya. 

Sambutan pon agak menggalakkan dan dalam masa yang sama aku tubuhkan group whatsapp baru bernama KAKCHOM HIKERS!

Gunung Pulai ada dua jalan, engko boleh pilih nak mendaki ikut route Offroad atau Onroad. So far aku sejak pertama kali daki aku ikut offroad, turun ikut tar (Onroad). Kalau track onroad ni, tiap2 pagi ada pakcik chinese mendaki turun naik. Memang power pakcik2 tu. 

So sejak aku tahu yg aku "boleh" mendaki, harini je genap 5 kali aku daki Gunung Pulai dalam tempoh satu bulan! Ya tuan-tuan dan puan puan, Lima kali. Actually, ini sahaja aku punya cross training yang aku boleh buat. Berlari ni benda yang aku dah buat selalu sejak tahun lepas, so alhamudlillah aku jumpa benda baru lagi untuk aku belajar,iaitu mendaki.


Antara geng-geng lari yang terjebak mendaki

Macam biasa, bila aku ambil gambar, gambar aku tak ada.


Hipster perhutanan

Inilah air terjun gunung pulai, manakala yg berdiri tegak itu pula adalah bomoh hutan

View dari puncak. Kan? Biasa je. But still sedap mata memandang. 

Wife i comel. Thats why i sayang.

Pakar pengkaji jejak haiwan liar.


Yang buat aku seronok mendaki ni adalah kawan-kawan terutamanya. Aku sangat bersyukur, sekeliling aku ramai kawan-kawan yang supportive, membantu, ikhlas dan sangat baik. Mereka-mereka ni lah penyebab untuk aku terus bersukan, menyihatkan badan dan membantu aku untuk jadi lebih sihat. Tak lupa, isteri tercinta. Muah.
Gunung pulai ni track dia tak extreme mana (tu apa yg aku dengar orang cakap la sebab aku tak banyak daki gunung jadi aku tak tahu yang extreme tu macamana), Dakian engko pon tak la strunggle mana kalau nak dibandingkan dengan Arong. Jadi mungkin sebab tu aku happy je tiap kali mendaki. 
The biggest reason untuk mendaki di Gunung Pulai adalah View (yg tak seberapa) dan air terjun sedap.


Hahhh sedap juga sejuk air terjun ni. Habis kecut segala.
So far, sejak aku mendaki. Aku selalu sediakan flyers dan sebarkan kat laman sosial. Tujuan aku, aku nak semua orang rasa keseronokan yang aku rasa tak kira macamana bentul fizikal dan kekuatan daya tahan engko. Aku happy. Alhamdulillah, second trip dakian aku berjaya kumpul 26 orang peserta, dan kali ke 4paling banyak aku kumpulan 55 oran peserta mendaki. Ramai weh. Aku pon tak sangka seramai tu.


Antara 55 peserta / pendaki yang support event Kakchom Hikers.


Aku tahu, ada antara kawan aku yang tak setuju dengan cara aku ajak orang mendaki, yelah semakin ramai random people yang aku ajak ( beginner) semakin lambat trip kitaorang sampai ke atas. Dan diaorang pon terpaksa jadi sweeper. Dan aku jarang jadi sweeper sebab aku takut tinggal belakang sekali. Haha. Sorry gais, aku try figure out macamana next time.

Cukup 5 kali aku daki Gunung Pulai, aku cuba nak mendaki gunung lain pula. So for next trip, kami akan ke Muntahak pula 18 february ini!


No comments: