Sunday, February 12, 2017

Selamat Tinggal Lan Buyut

Perginya seorang sahabat yang di sayangi.

Aku dengan Lan bukanlah serapat sahabat baik. Tapi, sepanjang perkenalan kami, kalau nampak di traffic light pon kami horn sesama sendiri sambil tunjuk jari Rock, kalau terjumpa kat Mall kami sanggup patah balik untuk berbual walaupun tak sampai 5 minit, cucuk perut sesama sendiri antara teknik gurauan antara kami, tiada sedikit pun kata-kata dia yang menyakitkan hati atau buat aku atau orang lain marah.

Lan seorang yang humble, berwajah ganas tetapi mempunyai hati yang cukup lembut. Dia seorang yang ceria dan selalu mengusik. Aku senang dengan dia. Kami berkawan agak lama, lebih kurang 5 tahun. Cukup sebab kenapa aku rasa begitu kehilangan. Itu baru aku, entah macamana perasaan kawan2 band dia, kawan2 sekolah atau kawan2 dari kecil yang masih berkawan baik dengan dia sampai hari ini. Macam aku cakap, aku rasa takde siapa menyimpan marah atau dendam dekat Lan. Sebab dia baik, sangat baik orangnya.
Gambar ni aku memang tampal kat dinding bilik aku. Aku jarang tampal gambar kengkawan aku kecuali kawan kawan yang aku hargai. Lan berkemeja berdiri sebelah kiri aku.




Kemalangan mungkin sekadar punca, hal yang sebenar adalah sudah memang ditakdirkan, sudah memang ketentuan Allah. Dia pergi pada hari ini 12 february 2017 @ 04:00AM.

Lan, semoga roh kau tenang disana kawan. Aku mendoakan Allah ampunkan segala dosa dan tempatkan kau ditempat orang-orang yang beriman. Kami akan rindukan usikan kau lan, kami akan rindukan kau cuit-cuit baju kami tiap kali kita jalan2, dan antara kami akan toleh belakang untuk cari siapa yang mengacau, dan bila nampak kau kami tahu takde orang lain yang suka mengusik macam
zaman budak-budak ni. Cuma kau sorang Lan. Kau satu-satunya kawan kami yang memghiburkan.


Last aku bergambar dengan dia, time ni Plague punya show kat Pots kitchen. Farewell my brother.

Salam sayang,
Jumpa nanti.
Lan Buyut
1986-2017

No comments: