Sunday, February 12, 2017

Hardcore Punk Runners!

"Setiap selasa, cari aku kat nongchik riverside"

Memang aku jawap mcmni je kepada semua orang yang tanya macamana aku boleh start berlari / jogging.

Mana pernah aku suka dengan aktiviti penat-penat ni, tapi demi kesihatan dan demi masedepan (?), aku cuba berusaha jadikan diri aku sihat sikit. Jadi, sukan yang aku pilih adalah berlari.

Tean Treximo dah bertapak sejak 2015. Konsep Team Treximo lebih kepada fun run dan mengajak semua orang berlari agar sentiasa sihat dan cergas. Ikhlas definisinya.
Dan senang hati aku ceburi sukan ni bersama team ni. Aku boleh kata, aku sentiasa happy tiap kali berlari, kawan-kawan disana juga jenis happy go lucky. Kami bahagia. 

Sudah hampir setahun aku teruskan minat berlari aku ni. Dari aku duduk tempat 10 belakang, sampaikan aku boleh jadi sweeper untuk jaga orang belakang. No, aku bukan cakap yang dulu aku lari lambat sekarang aku lari cepat sangat. Pace aku sebenarnya tak pernah jejak 7". Paling cepat 7.45". Senang kira 8" sahaja. Standart pace untuk semua orang. Dari pace 10-11" sampai ke pace 8" pada aku itulah pencapaian terbaik aku. Aku cuba kekalkan, dan ia sebenarnya baik untuk jantung aku dan kesihatan aku insyaAllah.

Kekerapan aku berlari, sedikit sebanyak mendorong kawan-kawan aku yang lain untuk berlari juga. Masakan tidak, aku seorang lelaki gemuk yang mempunyai berat lebih 100KG mampu berlari, kenapa engko tidak kan? Ada kawan rapat yg nak join aku sebab aku lari, ada yang bukan disebabkan aku pun tapi dia cuba lari. Jadi aku perasan ramai juga kawan-kawan aku yang dah start berlari di timeline aku. Aku gembira makin ramai kawan-kawan yang sedar kebaikan berlari selain aku. 

Dalam scene hardcore punk, kesihatan tu merupakan salah satu dari unsur-unsur seorang Punk. Aku tak describe diri aku sebagai Punk sebab aku masih lagi belum yakin dengan tanggungjawap itu. Namun, kawan-kawan hardcore punk, semakin ramai berlari dan menjalankan aktiviti sihat. Yang biasa aku nampak diaorang update aktiviti sukan adalah Reza Compulsion to Kill, Amri Matahari, Kesi Kasedah, Dipansiar, Yunie Minami, Iyan loser dan baru-baru ni Nobit Taib Andak. Power memang power. Mastika tak nampak semua tu, yang mastika nampak bebudak pakai underground baju hitam ada gambar salib terbalik ni semuanya black metal bakar Alquran. Tak berguna. Hisap dadah dan sebagainya. 

Gampang.

Hari ini, Vokalis band aku sendiri iaini Jimbo Parkinson/Hellexist yaini seorang Fulltime Father/Grinder/Punker bersama Johntoz Barber mantap Desa Jaya,muat naik  gambar larian dia 5KM. Aku pernah tanya dia dulu 5KM ni dia lari ke berjalan (Dulu-dulu dia jalan), tapi dia kata dia lari straight! Fuhh, aku bangga. Aku bangga line up aku cekal sampai ke tahap ini. Aku harap semoga jim terus berlari dan mengamalkan gaya hidup sihat dan kaklin pula akan sediakan menu sihat yang baru untuk PM Cafe (ok aku dh mula boring sebut ayat SIHAT ni). Baru lepas ni Hellexist boleh buat show 5 jam tanpa semput. All hail!

(NOTAKAKI : Aku risau Wak kenchana je ni, Dia semakin galak beli CD game ni, kah kahkah)


No comments: