Sunday, September 11, 2011

No 14,Jalan Sekoi, Felda Ulu Kediang

gua jenis yang tak suka membazir, pernah sekali tu gua makan sampai muntah disebabkan gua tak suka membazir. gua memang tak suka membazir dari semua aspek baik makanan (terutama), karen, electrik,penyedut hampagas,minyak kereta, tol dan ape saje rekabentuk pembaziran.
tapi, tahap tak suka membazir gua tu takde la sampai ke tahap jopet yg kedekut haji bakhil tu.
ini berbeza. maksudnye kenape kite mesti hidupkan lampu padahal siang hari boleh buka tingkap, atau kenape kita hidupkan aircond kereta padahal kite sedang hisap rokok kat dalam kereta tersebut. haa..begitu la #Kaedahnya.
jadi gua memang agak bising kalau kat rumah gua ni ade orang yg tak reti matikan lampu, tadah air tak tutup, dan macam-macam lagi.

gua jenis tak suka bercakap sangat dengan budak2 rumah gua yg tak paham bahasa ni, kalau gua membebel kang dieorg samekan gua dengan mak bapak dieorg,tu yg gua malas tu.
jadi gua lagi suka tulis note dan tampal kat mana2 tempat yang senang nampak. Biasanya cara ini berkesan, tapi tak tau la kalau2 budak rumah gua ni memang tak pandai mengeja dalam bahasa melayu.

dari segi kebersihan pula, gua tak sukakan rumah yang bersepah. ini kerana gua seorang yg tak rajin mengemas rumah. gua tak kisah kalau duduk serumah dengan bangla atau nepal, yang penting dia tak merimaskan gua. tapi sejujurnya gua duduk serumah dengan perempuan. ya, rumah gua campur. ada 5 ppuan dan 3 lelaki. masing2 sorg sebilik. jadi gua kenal kedua2 lelaki dan 2 org perempuan yg lain, jadi gua tau sangat dieorg macamana. masalahnye bukan berpunca dari dieorg tapi masalah tu datang dari 3 orang mangkuk jamban yg lain ni.
gua tak tau la yang mana satu, tapi dalam rumah gua ni yg rajin memasak cuma 3 orang ni je.

dia kongker dapur,dia kongker ruang tamu. memang die je yang slalu guna ruang tamu dan dapur. ini kerana kiteorg yg lain ni masing2 memang makan luar. maksud gua makan kat luar, bukan main bohsia atau pelacur. gua tak kisah la lu nak masak ayam 3 rasa ke, kerabu ikan ke, sotong goreng mentega ke, tapi yg gua kisah lepas makan sila lah basuh pinggan sendiri, dan buang sampah sendiri ke luar.awak kan perempuan, tolong la njaga kebersihan sikit.
dan selalu jugak gua dapati pembaziran disitu, satunye pembaziran air, tiap kali gua ke dapur gua akan dapati tombol paip tak kuat, so air menjejeh. kalau seminggu gua tak tutup mmg seminggu la begitu keadaan paip tu. dan lampu dapur tak penah nak dimatikan. tah ape angan2 dia agaknye hidup kan lampu dapur tu sepanjang hari.
gua dah rasa rimas tiap kali pegi dapur. sebab tiap kali gua pegi dapur gua akan buangkan sampah2 dia yg dah bau babi salai tu.matikan paip, dan offkan suis lampu. celaka betul lah. Gua dah macam amah dah kaedahnye. itu tak cerita lagi dalam peti ais, penuh dengan fossil2 tah ape binatang, silap2 boleh mendulang emas kat dalam peti ais tu. dah macam hutan simpan.

harini gua tulis lagi note.ini kali ke-4 gua tulis note utk dieorg ni. tapi kali ini ayat dia pedih sikit. makan dalam dan gua rasa akan buat lu bertiga balik kampung. gua harap lu berubah la dari siamang kepada manusia. renung2kan dan selamat beramal.

1 comment:

tyha sarkawi said...

ye baik , garang macam beruang .