Saturday, September 17, 2011

SOFTBOX

gua sering menghadapi masalah cahaya ketika sesi fotografi.
mengikut pendapat pakar, fotografi ini cahaya. cahaya ini fotografi.
jadi untuk menjadi seorang yg bjork dalam fotografi, wajib kena pandai kawal cahaya.

gua sebenarnya masih tahap sekolah kebangsaan lagi dalam fotografi.
kadang2 gamba2 yg gua ambil tu gua tengok macam ok, tapi hakikatnya tidak.
kadang2 gamba2 tak sengaja ambil tu lagi better dari yg dirancang ambil.
jadi bagi gua, gua kena study bertahun2 lagi utk mahir dalam fotografi dan camera.

antara benda yg agak penting dalam pencahayaan fotografi adalah softbox.
softbox ini berfungsi sebagai pemantul cahaya, atau pembalik cahaya.
softbox ni penting pada sesi outdoor dan studio.
dimana cahaya tidak telus ke subject, dan boleh diubah gaya dan posisi utk mendapatkan shading yang menarik.

buat masa skrang gua baru cuba mahirkan guna softbox jenis umbrella. sebab gua tak pasti bila gua boleh try softbox jenis lain. banyak juga boleh buat dengan umbrella ni. antaranya kita boleh dapatkan gamba yg soft kadar pencahayaan dia, dan cahaya boleh pantul lagi wide(luas)..
dan selain itu boleh juga digunakan utk payungkan pengantin kalau tiba2 hari hujan.
+
+
+
+
+
+
dan gua baru semalam cuba satu softbox ni, agak susah dijumpai. dan tak semua orang memiliki softbox ni. so benda ni agak rare. boleh sewa dari gua kalau betul2 berminat. sesuai utk outdoor,studio,malam berinai,qiamulail dan macam2 lagi kegunaannye yg gua tak dapat explore habis. sebarang pertanyaan boleh hubungi gua.

No comments: