Monday, September 5, 2011

sesuci lebaran





Wedding cina ni jangan main2..nampak simple, mudah, style.
tak payah terlalu confident sangat. buruk padahnye nanti.
lokasi dia kat dewan, dewan tu gelap. cuma cahaya lampu akan follow pengantin masuk.
dan rata2 kawasan memang gelap, kena pakai sportlight kat atas hotshoe.

sebenarnye sebagai seorang jurugambar, kite wajib berinteraksi dengan para pengantin.
tetapi payah juga kalau para pengantin tu tak paham ape yg kite cakap.. dan dia lebih pentingkan sedara mara dan sahabat handai yang hadir daripada jurugambar.pffftt.

ape yang menariknye wedding cina, weddingnya simple, cuma bagi jurugambar yg first time ambil macam gua, gua agak kaget dan blur sebab gua tak tau bila dieorg tepung tawar, bila dieorang berarak, bila dieorg duduk atas pelamin. dan bila diperhatikan, pelamin pun takde.
gua jadi blur.peluh menitik2. tekanan darah dah mula naik.
biasanye para family pengantin akan duduk depan meja sambut tetamu, dengan pengantin2 skali. dieorg yg keje sambut tetamu.so moment tu yg penting bagi dieorg. bukan moment akad nikah macam wedding melayu.

kalau kite pegi keje kawin, kite akan bawa balik nasi berkat, or ape je bentuk cenderamata berupa makanan ataupun kuih, bagi wedding cina pulak, tetamu yg hadir dia akan bagi 4 keping gamba, mana yg nak ambil tu ambil la, gamba tu dia stand by kat depan meja penyambut tetamu. 4 keping gamba tu masing2 gamba pose2 outdoor yg mengancam. memang gua tengok pun gua terus give up. cehh!

No comments: